Konsultatīvo un koordinējošo padomju nolikumos iekļaujamā informācija
Valsts prezidenta 2012.gada 12.decemtra rīkojums Nr.7 „Par priekšlikumu izstrādi likumu grozījumu skaita un apjoma samazināšanai” paredz izstrādāt priekšnoteikumus pārāk detalizēta un sīkumaina tiesiskā regulējuma novēršanai. Pēdējā laikā novērojama tendence konsultatīvo un koordinējošo padomju nolikumus iekļaut pārāk sīki un detalizēti izstrādātu darbības kārtību.
Piemēram: Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumi Nr. 592 „Latvijas iekšējo un jūras piekrastes ūdeņu resursu ilgtspējīgas izmantošanas un pārvaldības konsultatīvās padomes nolikums”;
Ministru kabineta 2014. gada 16. septembrī noteikumi Nr. 549 „Ēnu ekonomikas apkarošanas padomes nolikums”;
Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobrī noteikumi Nr. 622 „Dzīvnieku aizsardzības un labturības konsultatīvās padomes nolikums”.
Priekšlikums nolikumos noteikt tikai padomes: - funkcijas; - uzdevumus; - tiesības; - sastāvu; - struktūru; - vispārīgus lēmumu pieņemšanas principus.
Neiekļaut padomes nolikumā detalizētu informāciju par padomes darbības organizēšanu, piemēram:
- informācijas nosūtīšana par sanāksmes organizēšanu:
„18. Padomes sekretariāts triju darbdienu laikā pēc padomes priekšsēdētāja uzdevuma saņemšanas elektroniski nosūta padomes locekļiem informāciju par padomes sēdes sasaukšanu.”
„24. Interešu grupas vadītājs vismaz piecas darbdienas pirms interešu grupas sēdes elektroniski informē interešu grupas dalībniekus un padomes sekretariātu par sēdes vietu un laiku. Padomes sekretariāts minēto informāciju nosūta padomei.”
- jautājumu iekļaušanu padomes sēdē:
„20. Priekšlikumus par padomes sēdē izskatāmajiem jautājumiem un ar tiem saistītos dokumentus padomes locekļi rakstiski iesniedz padomes sekretariātā vismaz divas nedēļas pirms padomes sēdes.”
„19. Ikviens padomes loceklis triju darbdienu laikā pēc šo noteikumu 18. punktā norādītās informācijas saņemšanas elektroniski nosūta padomes sekretariātam padomes kompetencei atbilstošus priekšlikumus iekļaušanai padomes sēdes darba kārtībā.”
20. Lai ierosinātu attiecīgā jautājuma iekļaušanu padomes sēdes darba kārtībā, padomes sekretariātā iesniedz:20.1. precīzi formulētu jautājumu un ar to saistītos sēdes materiālus un dokumentus, arī sēdes lēmumprojektu;
20.2. ja nepieciešams, uzaicināmo personu sarakstu.
21. Padomes sekretariāts var iekļaut padomes sēdes darba kārtībā jautājumus, kas sagatavoti un nosūtīti šajos noteikumos noteiktajā kārtībā.”
- padomes protokola noformēšana un nosūtīšana:
„25. Padomes sēdes protokola projektu sagatavo un nosūta saskaņošanai padomes locekļiem piecu darbdienu laikā pēc padomes sēdes. Padomes locekļi divu darbdienu laikā pēc protokola projekta saņemšanas var par to iesniegt priekšlikumus padomes sekretariātā.
26. Padomes sēdes protokolu elektroniski nosūta katram padomes loceklim.”
- informēšanu par padomes locekļu nepiedalīšanos sēdē:
„24. Ja padomes loceklis objektīvu iemeslu dēļ nevar piedalīties padomes sēdē, viņš ne vēlāk kā iepriekšējā darbdienā pirms padomes sēdes par to informē padomes sekretariātu. Padomes locekļa prombūtnes laikā attiecīgā institūcija pilnvaro citu pārstāvi piedalīties padomes sēdē.”
- kā arī šādas normas, kurās jau ir paredzēts, ka padome var lemt par izņēmumiem no noteikumos noteiktās kārtības:
„21. Padomes sēdes ir atklātas, ja padome nelemj citādi.”
Priekšlikums:
Savas darbības iekšējo organizāciju padomes locekļi varētu apstiprināt paši.
Ieguvumi:
- Tas ļautu padomei operatīvāk darboties, ja gadījumā padomes locekļiem būtu citi priekšlikumi, piemēram, par sēdes sasaukšanas termiņu, par protokola saskaņošanas un parakstīšanas termiņiem, tad padome pati varētu nolemt, ka turpmāk padomes locekļi nevis triju, bet piecu darbdienu laikā nosūtīs padomes sekretariātam priekšlikumus iekļaušanai padomes sēdes darba kārtībā. Ja šīs normas ir ierakstītas Ministru kabineta noteikumos, tad lai manītu šādu termiņu, ir jāveic garš izsludināšanas un saskaņošanas process.
- Tas atvieglotu darbu ministrijām. Ministrijām nebūtu jāizstrādā, jāizsludina un jāsaskaņo grozījumi, kas attiecas uz padomes darba organizēšanu.
- Tas atvieglotu darbu Ministru kabinetam. Ministru kabinetam tiktu samazināts izskatāmo dokumentu skaits.
- Padomei nebūtu jāgaida, kamēr tiks pieņemti un stāsies spēkā grozījumi nolikumā, lai tā varētu uzlabot savu darbību.
|